Thursday 20 June 2013

Body Basal Temperature (BBT) Penting Ke????



Assalammu'alaikum.

Baru balik dari menziarahi ayah kepada ex-staff yang telah pulang ke rahmatullah awal pagi tadi..Semoga arwah ditempatkan dikalangan hamba2 Allah yang beriman. Amin...Back to the topic, BBT penting ke?Hmmmm, sebenarnya masa muda mudi dulu tak pernah ambik tahu dan memang tak tahu menahu langsung tentang BBT..After being a wife poonn masih tak ambik tahu..Yang sekarang ni baru le terhegeh-hegeh nak mencari info fasal BBT nie hehehe..Tu pun after almost 2 years usia perkahwinan saya.

Kenapa ye kena ambil tahu?Penting sangat ke???Dulu memang tak penting pada saya tapi selepas mencuba macam2 cara untuk mendapatkan zuriat, urut laaa, pantang itu la pantang ini la, vco, dan macam-macam lagi la.So lastly baru terbuka hati nak mencuba ber BBT..So far baru mula ber BBT this month..

Pengalaman ber BBT, saya rasa lebih mengenali badan sendiri. Hehehe suami pun bagi support coz kalau dia bagun awal dia akan kejutkan saya untuk ambil suhu badan awal pagi..Love u la kanda :) Seronok juga ber BBT coz kita akan lebih alert tentang perubahan pada badan kita..Selalunya saya akan bagun pagi dalam jam 5.30 - 6.00 pagi untuk ambil suhu badan. Bagun celik2 mata je terus menggagau tangan kat atas meja tepi katil cari thermometer..hehe dan setakat ni tak pernah miss lagi..carta bbt saya buat sendiri..And 1 lagi step yang Dian ambil ialah cek ovulasi menggunakan strip OPK..kat farmasi pun ada jual, Dian beli yang murah ja beli online..So hopefuly dapat istiqamah untuk ber BBT ni sampai ada rezeki untuk Dian dan suami untuk memperoleh cahaya mata.

BBT ni banyak faedah..Paling best kita boleh ber BBT untuk TTC (trying to conceive) ataupun untuk rancang kehamilan aka elak untuk hamil. For me of cause la TTC kan..Hope kawan2 kat luar sana yang TTC apa kata kita sama2 BBT ok.. Maybe ia boleh membatu kita lebih mengenali badan kita sendiri..TRY IT!!! 

No comments:

Post a Comment

RAMADAN 2018

Assalammu'alaikum wbt, Salam Ramadan al-mubarak. Semoga Ramadan yang berbaki 4 hari sahaja lagi ni dapat kita manfaatkan dengan berib...